Sunday, December 13, 2009

Celapa dan Gadur Antik


Masa balik ke kampung isteri hari tu untuk menyambut Hari Raya Korban bersama keluarga mertua, mata sempat melilau ke almari perhiasan mertua. Terpandanglah benda-benda ni. Barang-barang antik ni kalau di Sabah ni dipanggil celapa dan gadur. Selalunya digunakan semasa membuat hantaran majlis pertunangan. Tak berani rasanya untuk membuat penilaian harga ke atas barang-barang yang sangat berharga ni, kerana sekarang ni benda-benda ni sememangnya amat sukar diperolehi. Kalaupun ada, ianya taklah seasli yang ini.

... jangan malu-malu untuk klik readmore untuk mengetahui selanjutnya.



Gadur

Kedua-dua barangan ini gunanya untuk meletakkan sirih dan pinang semasa upacara meminang.


  
 
celapa

 




6 comments:

Marmar.. said...

jelesnya tengok barang2 ni..
aku pn minat dgn barang2 lama mcm ni..ada jg beberapa dlm simpanan..

911 said...

@ Marmar
ya ba. bukan senang mau dpt dah tu. dengar cerita satu bijik tepayan antik pun dah lebih RM1K dah.

~@k1 is @utuMn!~ said...

antik~~
n clasikal~
heheh...

rash said...

kiranye klu kt semenanjung mcm tepak sirih la ek?

911 said...

@aki
thanks.. :)

911 said...

@rash
tepak sirih.. mungkin, sebab tak pernah nampak tepak sirih yg kat semenanjung. Tapi fungsinya sama lah tu. :) thanks