Monday, April 19, 2010

Tak Sabar

Tak sabar nak makan ketam!

Ketam ni saya sendiri tangkap. Dapat cuma 4 ekor, nak bagi-bagikan dengan 4 orang anak + 2 orang ibubapa diorang. Akhirnya si bongsu ni juga yang selalunya dapat lebih. Biasalah kan, budak bongsu memang macam tu.

Macamana tangkap ketam? Aktiviti menyuluh ketam ketika air surut sebelah malam ni memang agak popular di kampung. Kalau dulu orang kampung pakai 'lampu gas' (istilah orang kampung). ni lah bendanya.
sumber : google

Tapi sekarang dah tak ramai yang gunakannya. Pakai saja apa-apa lampu yang boleh mengeluarkan cahaya. 

Gambar ketika menyuluh tak ada, sibuk nak cari ketam tak sempat nak ber'posing'.

22 comments:

tehr said...

hohohoho...
besarnya ketam!
seronok kalau dapat turun ke sungai mencari ketam, udang atau ikan

yott said...

wah..bestnya gi cari ketam..adventure.
ketam ni kalau masak cili sedap ni..mkn panas2..

911 said...

tehr,

Benar tu. Memang seronok bila dapat mencari dan tangkap sendiri ketam, udang yang fresh.

911 said...

yott,

Ketam masak cili memang sedapp.. huh!
apa lagi kalau cilinya memang pedas kaw-kaw punya.

Tapi anak saya tu tak berapa suka makan sebab pedas. kekeke.

mimi said...

perghhhhhhhhhhhh...
sedap giler tu..
mimi pun x tahan...
sabar2...........skrg gi beli ketam...

Mus said...

nasib baik aku akan makan ketam lepas ni..
terliur ba..

911 said...

mimi,

Sila2 beli ketam. Ketam memang sedap terutama yang masih fresh.. :)

911 said...

Mus,

Ya ba.. bila tengok balik gambar ketam ni teringin pulak mau carik lagi. Tapi sekarang ni susah betul mau dapat...

Kojack de Alloohaa said...

woohhoo layaaaann..wat masak lomak pon sodap..

911 said...

Kojack de Alloohaa,

betul3x... kekeke

AKU said...

hehe...rajinnye tangkap ketam...tp ketam camni sedapka...goreng jer...huhu...asyik!!!!

black_mel said...

lama dah x makan ketam..ketam mahal...sekilo rm24...

911 said...

AKU,

goreng memang sodaaapp...

911 said...

black_mel,

hohoooo... mahalnyaa... di tempat saya sekitar RM7 je sekilo..

mahira oya said...

sedap tuu ketam..

syahira ariff said...

merahnyer ketam
kelihatannya sedap sangat2
=D

❤ MyzaLuna ❤ said...

dah la besar, fresh lak tue, mesti manis ketam nieyh! :D
*kne terus pg bli ketam nieyh*

911 said...

mahira oya,

memanmg sedap.. :)

911 said...

syahira ariff,

Merah tu sebab dah masak...

911 said...

❤ MyzaLuna ❤

Sila2 beli ketam... sedap tu.

Nur -al- Ain said...

anak bongsu jgk yang untung bab2 mkn ni. adik bongsu saya dah tembam mengalahkan kakak nye. heee

911 said...

Nur -al- Ain,

Ye ke?.. hehe. Selalunya memang gitu la.