Thursday, June 10, 2010

Bermain dengan Kelah di Luanti, Ranau.

Cuti sempena Pesta Kaamatan yang disambut di Sabah selama dua hari, saya sekeluarga berkesempatan melawat Kampung Luanti yang terletak di Daerah Ranau. Ianya terletak di Jalan Ranau-Sandakan, beberapa kilometer sahaja dari Pekan Ranau.

Sungai Luanti ini terkenal di Sabah kerana urutan ikan Kelahnya. Satu keistimewaan kerana ikan Kelah ini sebenarnya antara ikan-ikan air tawar yang menjadi buruan kaki-kaki  pancing di negara kita. Cuma yang menjadi kelebihan di sini ikan Kelah ini tak boleh dipancing atau ditangkap dengan apa cara sekalipun. Sistem ini dinamakan 'Tagal' di kalangan masyarakat di Sabah, umumnya. Sesiapa yang didapati bersalah menangkap sebarang hidupan di sungai ini akan dikenakan 'sogit' atau denda. Istilah sogit ini merangkumi denda yang dikenakan ke atas sebarang kesalahan terhadap perlanggaran pantang larang, adat-istiadat dan budaya kaum-kaum di Sabah termasuk perkahwinan.  Saya tak berani nak mengulas lanjut tentang sogit ini, sebab pernah terdengar suatu ketika dulu, si pesalah dikenakan sogit seekor babi. Mungkin pada masa sekarang ini ianya sudah tidak dipraktikkan lagi memandangkan sensitiviti agama.

Sistem tagal di kampung ini diuruskan oleh JKKK Kampung Luanti sendiri. Pesta Tagal akan dilakukan mengikut jadual yang ditetapkan. Pesta Tagal ini umpama hari raya, setelah beberapa ketika berpuasa cuma boleh tengok ikan tapi tak boleh nak tangkap. Pada pesta ini, penduduk-penduduk kampung akan dibenarkan memancing dan menangkap ikan sepuas-puasnya untuk sehari sahaja.

Walaubagaimanapun lawatan kami sekeluarga kali ini bukanlah untuk meraikan Pesta Tagal. Cuma lawatan hari-hari biasa di Sungai Luanti untuk bermain-main dengan ikan Kelahnya yang terkenal itu. Seronok rasanya bila dapat menyentuh ikan-ikan ini di persekitaran semulajadinya. Kadang-kadang rasa geli tak tertahan apabila ikan-ikan ini mengusap-usap serta mematuk jari dan tumit kaki.


Wednesday, June 9, 2010

Senja Belakang Rumah

Seharian, saya duduk di rumah sahaja, walaupun urusan masih banyak yang belum selesai. Tak tahu apa lagi nak dibuat, kamera DSLR baru berjenama Nikon (jangan tanya apa model...) langsung disambar dan lari ke pantai depan rumah apabila cuaca agak baik selepas hujan petang semalam.

Nasib saya agak baik apabila kebetulan suasana senja di pantai belakang rumah sangat cantik masa tu.
Syukur ke hadrat-Nya, kerana dapat menikmati suasana sebegini di negara kita yang aman.

Monday, June 7, 2010

Buli

Hari ini saya terserempak dengan satu kejadian. Insiden? Eksiden? Mana-manalah.. 

Hampir dua minggu rasanya saya dan keluarga asyik ke sana kemari. Jalan-jalan musim cuti sekolah dan cuti Pesta Kamaatan yang disambut di Sabah. Dalam tempoh itu, saya cuma berkesempatan berada di rumah selama 2 hari. Orang kata jauh berjalan, luas pengetahuan. Bukan sekadar bercuti, sebenarnya saya melangsaikan beberapa perkara yang tertangguh sekian lama yang disebabkan oleh kesuntukan masa berbuat demikian kerana kekangan kerja. Kebetulan pula, terlalu banyak cuti-cuti sebelum ini melambatkan/menangguhkan urusan-urusan yang perlu dilakukan di beberapa buah pejabat. Cuti yang panjang kadang-kadang menyusahkan.

Hari ini setelah sekian lama, saya dan keluarga balik ke rumah. Semasa dalam perjalanan balik saya terserempak dengan sesuatu kejadian yang menyebabkan saya berfikir panjang. Semasa memandu, seekor kucing tiba-tiba melintas jalan mengejar seekor anjing yang berada di sebelah. Sebelum kucing tersebut sampai ke seberang, ia dilanggar pulak oleh sebuah kereta. Mungkin pemandu tersebut tak perasan atau tak sempat membrek keretanya. Kucing tersebut cedera di bahagian kaki belakang. Anjing di sebelah pula mengambil kesempatan nak menyerang kucing yang malang. Saya terpegun apabila melihat kucing tersebut yang dah tak dapat berdiri terus mempertahankan diri walaupun berjalan sambil mengheret bahagian belakangnya yang cedera. Saya terpegun melihat semangat melawan yang ditunjukkannya.

Saya asyik berfikir sepanjang perjalanan pulang. Mengapa seekor kucing mengejar anjing dalam keadaan jalan yang sesak dengan kenderaan. Mungkinkah ia dah tak tahan kerana anjing selalu membuli kaumnya yang lemah? Saya tak pernah pula mendengar atau menyaksikan kucing membuli anjing. Mungkin si kucing cuma ingin mempertahankan wilayah, kaum dan hak-haknya untuk hidup aman. Tak tahulah...

Si pembuli ini ada di mana-mana. Dengan fizikal dan kekuatan yang dia ada, kaum yang lemah akan menjadi mangsa. Lebih-lebih lagi apabila mendapat sokongan dan pembelaan dari golongan yang merasakan diri mereka super-gagah dan tak boleh diancam oleh mana-mana individu. Bertambah-tambahlah keangkuhan si pembuli. Baru-baru ni pun si pembuli menyekat bantuan kemanusiaan....